Gissa leksaken

Gissa leksaken

Åh vad leksaker är roligt! Det tycker eleverna i min årskurs ett. På ett klassråd tog de upp att de vill ha leksaker med sig till skolan. Vi samtalade om varför de inte får ha med sig leksaker varje dag men vi hittade en lösning genom att eleverna föreslog en leksaksdag. På måndagen fick eleverna i läxa att välja en leksak hemma, fundera på varför de vill visa just den och träna på att muntligt kunna berätta för klasskamraterna. De fick även i uppgift att välja ut några ord som beskriver deras leksak. Eleverna längtade, de hade höga förväntningar och föräldrarna var engagerade. På torsdagen kom den efterlängtade dagen! Redan i ledet ute på skolgården kunde jag se hur de tisslade och tasslade, påsar med leksaker och stora leenden.

Vi började morgonen med att eleverna fick leka lite med sina saker. Därefter delades klassen i två grupper och eleverna fick muntligt redovisa varför de valt just den leksaken och visa upp för gruppen. Här tränade vi på att vara goda lyssnare men också att tala inför varandra. Nästa steg var ett ASL-pass. En station bestod av datorer där eleverna med hjälp av sin förberedda läxa fick skriva sina beskrivande ord. En annan station var att måla ramarna (mandalastil) till leksaksbilderna. En tredje station inIMG_7007nebar montering.

Vilken känsla i klassrummet! Där rusade jag runt mellan datorerna och hann inte upptäcka vad som egentligen pågick i klassrummet. Min lärarstudent tog mig åt sidan och uppmanade mig att stanna upp, att titta på elevgruppen.. Det som jag upplevde som smått kaotiskt var ett fantastiskt kaos av fokus, glädje och engagemang! Eleverna hade spännande samtal, de stöttade varandra, de målade och hela klassrummet hade en atmosfär som är svår återberätta.

 

Elevernas arbete resulterade i ”Gissa leksaken”. Kort där deras beskrivande ord finns på ena sidan och bild med ram på andra. På så sätt kan man läsa beskrivningen, gissa på vad det kan vara för leksak och sedan vända för att se om man hade rätt gissning. De är så stolta! De älskar att stå vid korten och läsa varandras.. jag hör hur de ljudar, försöker och sedan vänder.IMG_6987IMG_6988

Dagen avslutades med en Grej of the day som handlade om lego. En dag i leksakens tecken – kan det bli roligare?

 

 

Det är en spännande utmaning att fånga elevernas önskemål och anpassa det till skolarbetet. Jag hoppas på fler utmaningar och om jag känner min klass rätt… så dröjer det nog inte länge förrän jag får möjlighet att anta nästa utmaning.

 

Ladda ner instruktionen för leksaksdagen

 

Mall till ramar

Author

Kim Sjöberg

3 Comments

  1. Nor again is there anyone who loves or pursues or desires to obtain pain of itself, because it is pain, but because occasionally circumstances occur in which toil and pain can procure.

    1. No one rejects, dislikes, or avoids pleasure itself, because it is pleasure, but because those who do not know how to pursue pleasure rationally encounter consequences that are extremely painful. Nor again is there anyone who loves.

  2. But I must explain to you how all this mistaken idea of denouncing pleasure and praising pain was born and I will give you a complete account of the system, and expound the actual teachings of the great explorer of the truth, the master-builder of human happiness.

Leave a Reply