Vad är du bra på?

Vad är du bra på?

Vet du vad du är bra på?
Hade du svarat på frågan inför en stor folksamling?
När jag läste på lärarutbildningen frågade en lärare 100 studenter på föreläsningen;
– är någon bra på att rita?
En person räckte försiktigt upp handen… en av hundra… Var det bara en som var bra på att rita eller är det så att det ligger i vår kultur att inte sticka ut, att inte säga att vi är bra på något?

Jag tänkte att när jag ställer frågan till min elevgrupp, vad är ni bra på? Då kommer jag att få många härliga och stolta svar.
Tyvärr var det inte så. Några få visste precis, de delgav gruppen och såg mycket stolta ut. Då frågade jag några som inte räckt upp handen och fick då svaret att de inte visste.. Hur kan det vara såhär? Barnen är sju år och vet inte om och vad de är bra på? Eleverna är fantastiska, genast började de stötta kamraterna genom att berätta vad de tycker att kamraten är bra på. Stämningen i klassrummet blev fylld av empati. Eleverna som fick höra positiva egenskaper hos sig blev stolta, de log och sträckte på sig.

En elev berättade att han var bra på att slåss. Detta är en elev som från tidigare skola fått försvara sig men numera hittat ett lugn och en trygghet utan att ta till dessa metoder. Ändå identifierar han sig fortfarande med att han är bra på att slåss? Det blev ännu mer tydligt för mig att vi måste arbeta med att synliggöra mer än vårt skolarbete, vi måste också synliggöra våra positiva egenskaper och styrkor inför gruppen. Hur ska vi annars kunna synliggöra lärandet – om vi inte vet vad vi är bra på, vad vi kan bidra med? Jag frågade om pojken tycker att han slåss fortfarande? Han funderade.. Nä, det gör jag ju inte svarade han förvånat. Klasskamraterna fyllde i med att han är en jättebra vän, att han är bra på att komma på lekar och att inte göra någon illa. En lärarstund jag aldrig kommer att glömma. Tänk så viktigt att vi hjälper våra elever att se på sig själv genom andra. Att eleverna inser hur viktigt det är att lyfta varandras goda sidor men också känslan av responsen när man stärker någon annan.

Genast tog jag beslutet att göra något åt situationen – men hur?
Vi läste ”Superbjörnen” av Bruce King. Den handlar om en björn som blir bra på många saker genom att lära sig på olika sätt. Han berättar att man kan lära om man vill men att det kan krävas träning och att man måste leta efter kunskapen på olika ställen. Eleverna fick måla en Superbjörn, därefter fick de skriva på datorn vad de är bra på. Vi har satt upp de fina björnarna på väggen – tänk så många saker vi är bra på!

sa-blir-du-en-superbjorn---sju-inspirerande-berattelser-for-barn-mellan-4-och-94-ar IMG_1548

Som ett nästa steg fick eleverna fundera på vad de skulle vilja bli bra på men också hur de ska göra för att bli bra. Vart kan man hitta kunskapen? I boken ger superbjörnen många bra tips om vart man kan hämta kunskap. Eleverna hade många goda ideér! Någon vill lära sig dyka och det kan pappa lära,en annan ville bli expert på olika sorters diamanter och det kan hon läsa i böcker. I diskussionen gjorde vi en lista på vart man kan gå för att lära sig nya saker, biblioteket, datorn, fråga en kompis..

IMG_3408-1 IMG_3410-1 IMG_3409-1

 

Vi fortsätter att använda Superbjörnen i vårt arbete – läs mer i inlägget klassens goda gärningar

 

Author

Kim Sjöberg

3 Comments

  1. Nor again is there anyone who loves or pursues or desires to obtain pain of itself, because it is pain, but because occasionally circumstances occur in which toil and pain can procure.

    1. No one rejects, dislikes, or avoids pleasure itself, because it is pleasure, but because those who do not know how to pursue pleasure rationally encounter consequences that are extremely painful. Nor again is there anyone who loves.

  2. But I must explain to you how all this mistaken idea of denouncing pleasure and praising pain was born and I will give you a complete account of the system, and expound the actual teachings of the great explorer of the truth, the master-builder of human happiness.

Leave a Reply