Fröknarna prick

Fröknarna prick

Det är en kall decemberdag, eleverna kommer in från sin lunchrast. Vi en första överblick känns det som en helt vanlig onsdag, men det ska snart komma att ändras. När eleverna tittar närmre på sina pedagoger så inser de att något är på tok. Fröken Kim och fritidspedagogen Fanny har röda prickar i ansiktet… Vad har hänt? 

1 2

Så valde jag och min kollega Fanny att starta veckans ASL-inspiration. Det är viktigt att förutom elevernas idéer till texter kunna hitta engagerade och gemensamma upplevelser att skriva om. Just denna dag handlade det om att pedagogerna fått underliga utslag och började låta som hönor. Eleverna var superengagerade – de började genast spekulera i vad som kan ha drabbat pedagogerna.

4

Det är spännande att se hur våra förberedelser kan inspirera eleverna till att skriva. Om vi bjuder på oss själv så följer eleverna oss in i leken och på så sätt kan vi komma varandra närmre och leken inspirerar till läs- och skrivinlärning. Eleverna fick i uppgift att skriva vad de tror har drabbat pedagogerna och hur de skulle hjälpa dem att bli friska igen.

Author

Kim Sjöberg

3 Comments

  1. Nor again is there anyone who loves or pursues or desires to obtain pain of itself, because it is pain, but because occasionally circumstances occur in which toil and pain can procure.

    1. No one rejects, dislikes, or avoids pleasure itself, because it is pleasure, but because those who do not know how to pursue pleasure rationally encounter consequences that are extremely painful. Nor again is there anyone who loves.

  2. But I must explain to you how all this mistaken idea of denouncing pleasure and praising pain was born and I will give you a complete account of the system, and expound the actual teachings of the great explorer of the truth, the master-builder of human happiness.

Leave a Reply