Räkna lätt och praktiskt 0-10

Räkna lätt och praktiskt 0-10

Att räkna – en självklarhet för många. Dock inte för alla. Kanske har du mött något barn som behöver längre tid på sig för att hantera antalsräkning? Kunna koppla rätt siffra till antal eller tvärt om?

För mig som har arbetat i förskola har det varit intressant att få följa det lilla barnets kontakt med antal och siffror. Hur tre bilar lätt kan räknas till sju då barnet pekar på samma bil eller mellan bilarna och räknar glatt. Det är häftigt att få se när barnet förstår att varje sak ska räknas en gång, att den kan ta reda på antalet av en samling saker.
Men vad händer med de barn som har svårt att begripa antalsräkningen? Som har svårt att koppla siffra till antal eller att minnas siffrornas namn och betydelse?

I skolan kan man möta elever som fortfarande behöver mycket träning för att förstå antalets innebörd. Att kunna räkna är inte en självklarhet för alla. I början när jag mötte dessa elever kände jag stressen att hinna sitta hos eleven så ofta som möjligt. Dock hittade jag ingen framgång då materialet jag gjorde eller hittade krävde vuxenstöd. Ipad i all ära – finns så otroligt många bra appar, men ibland behövs även det konkreta och fysiska. En elev med lågt arbetsminne kan behöva upprepa samma övning flera gånger – det kan gå åt många böcker och papper innan det blir en framgång och för eleven kan upprepandet av samma sidor bli tråkigt. Jag funderade på hur jag skulle kunna göra ett material för elever med dessa utmaningar.

Jag köpte en enkel liten magnet/whiteboard-tavla och färgglada siffror med magnet. Därefter letade jag upp knappar i ungefär samma storlek. Jag valde att spraymåla alla siffror och knappar svart för att få ett mer enhetligt intryck.

IMG_1421 IMG_1423

IMG_1422 IMG_1424

Till materialet skapade jag kort inom talområde 0-10. än så länge har jag endast gjort med addition men återkommer med likadana kort men med subtraktion. Du kan ladda ner korten här: tiokamrater

IMG_1433

Materialet kan användas på många olika sätt. Lägg rätt antal knappar till varje siffra eller tvärt om. Jämför antal – fler och färre. Träna addition eller subtraktion, både med siffror och knappar. Korten kan användas som stöd, eleven använder kortet för att lägga samma siffror och med knappar för att sedan räkna. Hitta på uppgifter utifrån elevens nivå.

IMG_1431 IMG_1427

Materialet blir på så sätt något som görs, tas bort och kan göras igen. För vissa elever blir det lättare att ha en uppgift synlig istället för flera så som många böcker/papper är utformade. Dessutom ingen press att visst antal uppgifter/sidor måste göras klart utan fokus på det som ligger framme just för stunden.

Lycka till

Author

Kim Sjöberg

3 Comments

  1. Nor again is there anyone who loves or pursues or desires to obtain pain of itself, because it is pain, but because occasionally circumstances occur in which toil and pain can procure.

    1. No one rejects, dislikes, or avoids pleasure itself, because it is pleasure, but because those who do not know how to pursue pleasure rationally encounter consequences that are extremely painful. Nor again is there anyone who loves.

  2. But I must explain to you how all this mistaken idea of denouncing pleasure and praising pain was born and I will give you a complete account of the system, and expound the actual teachings of the great explorer of the truth, the master-builder of human happiness.

Leave a Reply