Liten humla – stort intresse

Liten humla – stort intresse

Kanske har ni upplevt när planeringen kastas om för att eleverna hittar ett intresse och en annan ingång?
Lika fantastiskt varje gång som de styr innehållet – även om det kräver omplanering. snabba omkast och planering av mig som pedagog.

En solig men något kylig vårdag hittar eleverna en mycket slö humla på skolgården. Det blev stor uppståndelse och snabbt var humlan omringad av nyfikna barn. Någon elev försökte sparka på humlan och vi pratade om alla livs värde och någon elev hade förslaget att ta in humlan för att titta närmre. Humlan hade en liten skada på ena vingen och ville inte flyga just då. Hon fick bo i klassens akvarium. Nu kunde jag höra hur eleverna började diskutera – hur ska vi ta hand om henne, vad vill hon äta? Hur ska vi inreda?

Jag tar ett steg tillbaks och låter eleverna diskutera och skapa situationer, de tänker tillsammans och formar sitt eget lärande.
Ungefär här rasar min planering och jag får kasta om.. nu står det humla på schemat.

Eleverna börjar söka fakta, de letar i hyllorna, på nätet och skolans bibliotek. Nektar!! Vi måste ha tag i blommor ropar några elever. Det är ont om vårväxter ute så de kommer överens om att tre elever ska besöka blomsterbutiken i anslutning till skolan. Väl tillbaks njuter humlan av att strosa runt på växterna. ”Wow kolla hennes tunga!”, är det en tunga undrar jag? Eleverna återgår till sökandet och inser att det är en sugsnabel.

humla2

fakta21 fkta22

Den kvällen stannar mitt liv något, humlan har inte bara väckt ett intresse hos barnen – även hos mig. Visst är det intressant hur något som kommer så nära kan skapa ett stort intresse och engagemang?

På vägen hem besökte jag en bokhandel och kom hem med böcker om humlor. Jag läste, skrev och letade.. så spännande! Min dotter som snart fyller sex år började bläddra i böckerna och vi läste tillsammans. Jag kan varmt rekommendera fackboken ”galen i humlor” av Dave Goulson, en spännande bok för oss vuxna. Den handlar om det där lilla krypet som har så stor betydelse för våra liv. Eleverna älskar när jag återberättar vad jag läst. De ser ett engagemang och det föder deras engagemang 🙂

humla1

Detta blev starten på vårt arbete med faktatexter. Mer om själva upplägget hittar ni i följande inlägg: Faktatexter – cirkelmodellen

Eleverna har haft ett häfte att läsa hemma och i skolan om humlan. Du kan ladda ner häftet här:  Häfte om humlan
(bilder köpa från shutterstock.com)

Expertgrupper 
Eleverna delades in i grupper. De fick vars en underrubrik att läsa och diskutera. Sedan fick de sitta en från varje grupp och delge vad de kommit fram till. På så sätt kunde de utbyta fakta från sitt expertområde och nu hade samtliga elever en förförståelse för vad som står i häftet. Det var häftigt att ställa frågan ”vad vet du om humlan nu som du inte visste imorse när du vaknade?”. Eleverna kunde konkret berätta om något nytt de lärt sig.

Vi använde expertgrupper även vid inlärning av humlans livscykel. Eleverna delades in i grupper med fokus på en del av livscykeln och sedan fick de redovisa för varandra.

Jämföra texter
Eleverna fick se två texter om humlan för att jämföra. Vad utgör en bra faktatext? Vad är skillnaden? Vilka underrubriker bör en faktatext innehålla? Vilka ord är viktiga?

Eleverna fick klippa sönder texterna och sortera i underrubriker. Det blev många spännande samtal.

humlan3-page-0 humlan2-page-0

fakta19
Ladda ner: humlan2 humlan3 faktadelar


Vad är fakta – vad är skönlitteratur?
Med hjälp från underbara boken ”krama aldrig en humla” har eleverna fått sortera meningar.
Boken innehåller fakta om humlan inbakat i en underbar saga om igelkottarna som möter en humledrottning.
Vi har högläst boken och sedan har eleverna fått utvalda meningar som de fick uppgift att sortera om det är fakta eller skönlitterärt.

fakta9

Ladda ner: Krama aldrig en humla

Humlan på olika språk
humla5

Detaljer
Min kollega Eva hittade en död humla på golvet. Eleverna har varit supernyfikna på att studera humlan i ett mikroskåp.
Detta har också utvecklat deras tecknande av humlan.

image

 

Skriva texter
Klassen har skrivit texter med stöd av cirkelmodellen. Först har vi tittat på olika texter för att sedan skriva en gemensam innan de sedan skrev i par. Eleverna har också ritat livscyklar utifrån den fakta som de delgav varandra i sina expertgrupper.

fakta24

Vad kan jag nu om humlan?
Det är många begrepp som är abstrakta för eleverna, speciellt elever med svenska som andraspråk. Därför gjorde jag en frågesport via gratisprogrammet Kahoot med frågor om vad begrepp betyder – kopplade till humlan. Mycket uppskattat inslag av eleverna. De kom i kontakt med begreppen på ett roligt sätt och kunde diskutera i sina grupper.

https://getkahoot.com/

fakta13

Minibladet.se
På minibladet.se har jag skrivit en artikel om vikten av att barn kommer i kontakt ed faktatexter. Du hittar artikeln här: barns läsning

 

 

Just nu gör vi små humlor av papier-mache, håll utkik i facebookgruppen oppetklassrum.se för att ta del av process och resultat facebook

Author

Kim Sjöberg

3 Comments

  1. Nor again is there anyone who loves or pursues or desires to obtain pain of itself, because it is pain, but because occasionally circumstances occur in which toil and pain can procure.

    1. No one rejects, dislikes, or avoids pleasure itself, because it is pleasure, but because those who do not know how to pursue pleasure rationally encounter consequences that are extremely painful. Nor again is there anyone who loves.

  2. But I must explain to you how all this mistaken idea of denouncing pleasure and praising pain was born and I will give you a complete account of the system, and expound the actual teachings of the great explorer of the truth, the master-builder of human happiness.

Leave a Reply