Språkets struktur
”Språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken samt stavningsregler för vanligt förekommande ord i elevnära texter”
– Lgr11
Vi sätter upp lektionernas mål på tavlan innan vi startar lektionen. Detta för att synliggöra vad vi fokuserar på. Då blir det ett naturligt tillfälle att diskutera begrepp och innebörd . Redan i åk1 lät jag eleverna bläddra i läroplanen. Hur många sidor tror ni att boken har? Hur mycket väger den? Vem har skrivit texten? Varför finns den? Hur låter den om vi tappar den i golvet? Varför står det bokstäverna A, B, C… Låt eleverna vara nyfikna, låt dem undersöka boken.. Det uppkommer spännande samtal och funderingar. Numera kan jag hänvisa att ”följande står i läroplanen…”.
Just nu repeterar och tittar vi närmre på språkets struktur igen. Vi tittar på det i n kontext, när det uppkommer i deras skrivande eller när vi läser en text och tittar närmre på språkets detaljer. Hur många meningar? Hur många mellanrum? Varför är texten indelad i stycken? Varför är där ett utropstecken?
Dock upplevde jag att några elever behövde extra träning i vissa delar så då satte jag ihop ett litet häfte.
Kanske kan någon mer ha användning för häftet?
Tack till min kloka kollega Louise Christensson som peppar och hjälper mig titta igenom och testa material som jag skapar till oppetklassrum – du är guld värd!
Ladda ner om du så önskar: spraketsstruktur
Besök gärna vår facebookgrupp oppetklassrum.se – här hittar du fler tips, trix och tankar