Stötta en stjärnläsare

Stötta en stjärnläsare

Hjälp, mitt barn vill inte läsa! Hur kan jag som vuxen stötta läsinlärningen?
Vad finns det för stöd att ta till vid läsläxan? Vilka böcker ska jag välja? Föräldramöte – hur kan jag lyfta vikten av läsning?

Det märks att skolstarten kommit igång och runt om i vårt land finns många funderingar på barns läsande. Pedagoger som letar material för att presentera vikten av läsning på föräldramöte och vårdnadshavare som hör av sig med frågor kring sitt barns läsande. Läsläxorna har kommit igång och för våra yngsta elever kan detta vara första gången. Inte första gången bara för eleverna utan också för vårdnadshavare. Som förälder och pedagog kan även jag få funderingar när första läsläxan dimper ner i skolväskan. Tankarna går igång, hur ligger mitt barn till i sin läsning och hur ska jag skapa bästa förutsättning för henne?

img_1803

Vi vet att ett barn behöver möta många texter för att utveckla sin läsförmåga, sin läsförståelse, sitt ordförråd och sitt kunskapsförråd. Vi vet också att det är inte mängden böcker som räknas utan läsförståelsen som gör den verkliga skillnaden. Hur kan vi förmedla detta till de vuxna utanför skolan som vill bli förebilder för blivande stjärnläsare? Mitt mål är att skapa stjärnläsare som frivilligt och motiverat vill läsa även utanför läsläxan. Det är ingen lätt väg för alla och därför behöver vi se det som en process. Barns lärande och läsande blir inte språkutvecklande eller utvecklande om det inte sker i meningsfullhet för barnet, varför ska jag läsa? Dagens samhälle ställer höga krav på läs- och skrivförmåga och våra barn är vår framtid. Jag bär med mig ett gott exempel där skolbibliotekarien deltog på föräldramötet, inspirerade med böcker av olika genrer och berättade om barns läsning. Inspirera hellre än peka med hela handen.

img_1806

Jag har sammanställt ett häfte som är till för att peppa och ge tips till de vuxna som vill och kan bli superhjältar åt en stjärnläsare. Fokus är att förklara och stötta med frågor till textsamtal. Kanske något att dela ut vid föräldramötet, inför läslovet eller utvecklingssamtalet? Vi måste också ha i åtanke att alla vuxna inte kan eller har möjlighet att stötta med just detta men personalen i skolan är också superhjältar som hjälper till! Tillsammans skapar vi framtidens läsare! Jag rekommenderar att skriva ut materialet som ett mindre häfte. Detta häfte blir då smidigt att ha till hands för vuxna att ha i samband med barnets läsning.

Du kan ladda ner häftet här: hafte

bild33

Jag återkommer mer fler inslag kring barns läsande inom kort så håll utkik här på hemsidan men också i vår facebookgrupp oppetklassrum.se  images-2

scan0002-fardig

Author

Kim Sjöberg

3 Comments

  1. Nor again is there anyone who loves or pursues or desires to obtain pain of itself, because it is pain, but because occasionally circumstances occur in which toil and pain can procure.

    1. No one rejects, dislikes, or avoids pleasure itself, because it is pleasure, but because those who do not know how to pursue pleasure rationally encounter consequences that are extremely painful. Nor again is there anyone who loves.

  2. But I must explain to you how all this mistaken idea of denouncing pleasure and praising pain was born and I will give you a complete account of the system, and expound the actual teachings of the great explorer of the truth, the master-builder of human happiness.

Leave a Reply