Öva med Fidget

Öva med Fidget

Fidgetens vara eller inte vara – det är frågan, eller inte frågan?

Våra barn och ungdomar möter många nya ”flugor” och fler kommer det att bli. Jag minns själv hur vi som barn samlade på olika jojos med märken från olika läskedrycker. Vi lekte och tränade på rasterna, vem kunde tricket ”gå ut med hunden?” Det var så vi samlades, så rasterna spenderades.

Pedagogerna tar ansvaret för om elevernas ”innesaker” eller ”flugor” får ta plats på skolan samt med vilket syfte. Hockeykort, filmisar, överfyllda pennskrin, Pokémonkort, jojo, fidget… diskussionen har funnit sedan lång tillbaks, får sakerna följa med till skolan? Är det skillnad på användning i skola eller fritids? Jag kommer inte redogöra för min åsikt i just detta inlägg, däremot reflekterar jag ofta över syftet. Om det försvårar undervisningen så är det en sak, görs det skillnad på eleverna i vilka som har möjlighet ha med sig eller inte så är det en annan, kan de användas för motivera skolarbetet, kan det sammanföra elever? Mycket att ta ställning till. I detta fall har jag hittat ett förslag och alternativ att integrera Fidget-spinners i undervisningen och därmed är det pedagogen som bistår med prylen, det vill säga inga krav på att eleverna äger en egen. Det finns tydliga riktlinjer för prylens användningsområde och syfte. Som jag ofta återkommer till, oavsett vad vi gör så hänger det på vårt ledarskap och att vi har ett tydligt syfte med vad vi gör. Med en mogen elevgrupp kan vi tänka mer och mer utanför boxen och testa nya saker – därav vikten att arbeta aktivt för att skapa mogna grupper. Fidget-spinnern skulle kunna bytas ut med ett vanligt hjul med pil – för att uppfylla syftet… men nu valde jag en sak som inspirerar många elever.

img_1459

Placera en liten pil på en Fidget-spinner och använd den. Här finns tre häften med övningar i svenska och matematik, nivå 1, 2 och 3.
img_1458 img_1456

Häftena kan användas som extramaterial, samarbete mellan elever. Gör materialet utifrån dina elevers behov och ditt syfte.

12 14 13

Du kan ladda ner uppgifterna här:
fidget1

fidget2
fidget3

Lycka till!

ska%cc%88rmavbild-2017-08-19-kl-21-54-03

Välkommen till oss på facebook!
oppetklassrum.se
images-2

Author

Kim Sjöberg

3 Comments

  1. Nor again is there anyone who loves or pursues or desires to obtain pain of itself, because it is pain, but because occasionally circumstances occur in which toil and pain can procure.

    1. No one rejects, dislikes, or avoids pleasure itself, because it is pleasure, but because those who do not know how to pursue pleasure rationally encounter consequences that are extremely painful. Nor again is there anyone who loves.

  2. But I must explain to you how all this mistaken idea of denouncing pleasure and praising pain was born and I will give you a complete account of the system, and expound the actual teachings of the great explorer of the truth, the master-builder of human happiness.

Leave a Reply