Läsåret 17/18

Läsåret 17/18

Vad har du gjort i sommar? Skriv och berätta!
…..men om jag inte vill? Om jag faktiskt inte vill dela med mig av vad jag har gjort? Om sommaren har varit en tid som jag inte vill minnas?

img_1164

Jag tänker mycket på syftet med den typen av uppgifter. De var klassiker när jag var barn. I sommar rotade jag igenom en flyttkartong från min barndom och hittade otaliga fina häften med texter och bilder om mina lov och helger. Det är dock inte med enbart glädje som jag ser på dessa böcker. Böcker skrivna för att vi elever fick tilldelat uppgiften.. men för mig utan tydligt syfte. Var syftet att träna skrivning eller att delge sommaren?

Jag hade inte möjligheten att resa, jag fick göra många andra roliga saker men det blev ändå en stund av raljerande i samlingen på mattan efter loven. Vem hade gjort vad? Vem hade med sig bästa sommarminne-sak? Det var aldrig jag… Redan skolavslutningsdagen funderade jag på vad jag skulle hitta för sommarminne.. en stress. Jag tänker på alla de barn som haft en sommar som de inte ser tillbaks på med glädje, som ändå måste ta med något minne, skriva eller återberätta… Vad är syftet? Kan vi prata om sommaren utan att basera den på samtligas upplevelser? Kan vi prata om minnen på ett annat sätt? Kan vi erbjuda uppgifter med tydligare syfte? Kanske uppgifter som ser framåt och inte bakåt?

Det är en speciell känsla inför varje läsårsstart. Jag älskar känslan! Som lärare smög jag mig in till klassrummet före kollegorna var tillbaks, glädjen att bara gå runt och andas förväntningar. Klassrummet har alltid varit en viktig plats för mig, att lägga ner omtanke och en tydlighet i mina val. Att möblera med ett tydligt syfte, att fila på detaljerna för att skapa en atmosfär som andas trivsel. Att kunna välkomna mina elever i det rum som de ska tillbringa otaliga timmar, där de ska hantera hela sitt känsloregister och ta in ny kunskap som ska följa dem i framtiden. I år är känslan inte annorlunda men situationen är. I år är första uppstart där jag inte har ett klassrum att ställa i ordning, där jag inte tar emot min uppdaterade klasslista, skapar läroplansplaneringar och gör namnskyltar. Istället är det min första uppstart som skolledare och får fila på detaljer för fantastiska medarbetare istället. Dock är känslan lika stark och jag har gjort uppstartsmaterial som jag hoppas ska kunna bidra till en bra uppstart för er alla. Uppgifterna är inte baserade på elevernas sommarupplevelser utan istället med fokus på att lära känna sig själv, sina kamrater och titta framåt.
Du hittar materialet i detta inlägg: https://www.oppetklassrum.se/uncategorized/material-for-uppstart/

Jag ser fram emot hösten, den blir spännande!
Det blir en del föreläsningar och jag hoppas att träffa många av er följare ute i verksamheterna. Under föregående läsår har jag kämpat med mitt kommande läromedel och i höst kan ni äntligen ta del av det. För att ta del av höstens föreläsningar och aktuell datum, besök studentlitteratur.se och följ oss på facebook för uppdateringar.

Det finns fortfarande möjlighet att boka min föreläsning till er verksamhet, se mer om detta här:
https://www.oppetklassrum.se/uncategorized/forelasning-skrivupplevelser/

jag
Önskar er alla en fantastisk uppstart!
/Kim, oppetklassrum.se

Author

Kim Sjöberg