Nytt läsår – uppstart!
Nu är det snart dags… läsåret 18/19!
Många känslor, olika för oss alla men förhoppningsvis en förväntan att läsåret ska bli givande.
Barn som har svårt somna på kvällarna, som kanske ska börja skolan för första gången, någon som ska
få en ny lärare och nya kamrater.. Vi har mycket att bemöta vid en skolstart!
Här har jag samlat några av mina favoriter för skolstart!
Önskar er alla ett givande läsår!
/Kim
Titt-ut-bok – om mig!
Att klippa, rita, skriva och limma – flera övningar i ett!
Syftet är att eleverna ska göra en presentation av sig själv som sedan kan sättas upp eller delges med kamraterna.
Det ger både dig om pedagog och kamraterna information om vilken unik person som är del i den stora gruppen.
A4i kartong viks först på mitten och därefter viks ytterkanterna mot mitten. Sidorna om ”det bästa jag vet” sätts fast med pappersklämmor.
Material: tittutbok
Äntligen är du här!
Ett häfte med uppgifter för första dagarna.
Syftet är att skapa ett minne från de första dagarna men också syfte att samtala om känslor kring uppstart och förväntningar.
Material: antligen
Smartphone om mig
Klipp, klistra och svara på frågor om dig själv. Fint att sätta upp och få information om varandra.
Material: iphonesidor malliphonefront
Kloka ugglans frågetärning
Vad vet vi om varandra? Vi är del av något större, av en grupp.
Vad är du bra på? Vilken är din favoritfärg?
Låt eleverna slå tärningen och ställa frågor till varandra. Eleverna kan sitta i mindre grupper eller gå runt i klassrummet och fråga varandra.
Material: tarning
Mina känslor och mer om mig
Hur känns det att börja skolan? Eleverna får möjlighet att färglägga smileys om hur de känner första skoldagen. Detta ger pedagogerna värdefull information men också en möjlighet för eleverna att uttrycka sig med hjälp av olika nivåer. Finns även ett blad för att exempelvis stämma av elevernas känslor några dagar senare eller längre in på terminen. Här finns också ett arbetsblad med fem fakta om mig – vad vill jag att andra ska veta om mig? Använd gärna Venn-diagrammet där eleverna två och två kan samtala om vad de har för egenskaper eller annat som är lika samt vad som skiljer dem åt? Ett bra underlag för att skapa diskussioner med de lite äldre eleverna.
Material:
intresse
kansla_
kansla
femfakta
jamforelse
Arbetsblad
Leta skolord, en svårare och en lättare variant:
hitta-orden
hittaord_latt
Hitta bokstäverna i ditt namn:
ditt-namn
Hitta en kompis, eleverna går runt och skriver in kamraters namn på de rutor som stämmer
kompis
Vad ska bort
bort
Allt om mig – ett A4 med små söta ramar där eleverna får rita och skriva om sig själv.
Ladda ner: allt om mig
Bingo – ett bingospel där du visar en bild och eleverna ska hitta det ord som passar
Ladda ner: bingobilder bingo
Vimpel – låt eleverna göra en fin vimpel där de får utgå från sig själv. Häng sedan upp i snöre! Mycket uppskattat!
Ladda ner: vimpel
Glyfdjuret – är det enbart genom ord som vi kan veta saker om varandra? Genom att använda ett glyfdjur kan eleverna få reda på spännande saker om varandra. Det finns några påstående och en detalj att rita till varje.
Låt eleverna välja och rita. Man kan med fördel klippa ut djuren och klistra på ett stort gemensamt papper och
sedan sätta en glyfnyckel/instruktion på pappret så kan eleverna roa sig med att läsa av varandras fina glyfdjur.
Ladda ner: Glyfdjur
Veckobok
Syftet är att eleverna ska fortsätta bli medvetna om sin tid. Vad händer i veckan? Vad har jag för läxor och när har jag tid att genomföra dem? Eller när var det idrott och utflykt?
I veckoboken finns också två linjerade rutor. Dessa kan du som pedagog själv styra. Jag förbereder små moln som eleverna kan klippa och klistra in. Ena rutan kan med fördel användas som kontakt mellan skola och hem.
Gör såhär
1. Vik framsidan
2. Vik resterande sidor
3. Vik upp och laminera framsidan
4. Vik framsidan igen
5. Laminera framsidan vikt
6. Tryck till kanten häfta
Här kan du ladda ner veckoboken: Veckobok2.0
Om mig
Här är en liten uppgift som handlar om mig själv i siffror. Låt eleverna skriva uträkningar på små färgglada lappar och klistra fast på pappret. Kanske något att sätta upp på väggarna så eleverna kan räkna på varandras och få svar på sånt som de kanske inte visste?
Ladda ner uppgiften här: jagisiffror
Ballongen
En annan uppgift är kopplad till ASL-arbete i samspel med skapande och reflektion. Ett förslag är att fördela ballongerna på flera lektioner. På så sätt har ni möjlighet att gå på djupet med varje ballongs syfte. Skriv ballongens rubrik på tavlan, använd med fördel EPA det vill säga att först tänker eleverna enskilt, sedan pratar de i par och därefter delges alla. På så sätt hinner eleverna fundera på vad de ska rita och skriva i sin ballong.
Jättefina och personliga ballonger att hänga i klassrummet eller på fritids. Montera sedan ballongen genom att vika varje sida, limma ihop och låt ett snöre limmas fast i mitten (innan du limmar fast den sista sidan).
Du kan ladda ner uppgiften här:
1pdf 2pdf 3pdf 4pdf 5pdf
Stötta en stjärnläsare
Jag har sammanställt ett häfte som är till för att peppa och ge tips till de vuxna som vill och kan bli superhjältar åt en stjärnläsare. Fokus är att förklara och stötta med frågor till textsamtal. Kanske något att dela ut vid föräldramötet, inför läslovet eller utvecklingssamtalet? Vi måste också ha i åtanke att alla vuxna inte kan eller har möjlighet att stötta med just detta men personalen i skolan är också superhjältar som hjälper till! Tillsammans skapar vi framtidens läsare! Jag rekommenderar att skriva ut materialet som ett mindre häfte. Detta häfte blir då smidigt att ha till hands för vuxna att ha i samband med barnets läsning.
Du kan ladda ner häftet här: hafte
Trivselregler
https://www.oppetklassrum.se/uncategorized/klassens-trivselregler/
Kompisvecka
https://www.oppetklassrum.se/uncategorized/kompisvecka-2/
Orangutangen Alba
Lektionsserie som fungerar bra i terminsstart. Klassen får uppleva, skriva och arbeta med förhållningssätt i klassrummet.
Facebook: oppetklassrum.se
Instagram: oppetklassrum.se