Alla hjärtans dag
Hjärtat, en muskel vars uppgift är att pumpa runt blodet i kroppen.
Hjärtat, en symbol för kärlek.
Kärlek, ett spektrum av känslor och samhörighet.
Här följer lite tips på skapande och skrivuppgifter kopplat till alla hjärtans dag.
Skrivuppgiften ”i mitt fantastiska hjärta”
Vad har du i ditt fantastiska hjärta?
Låt eleverna skriva, för hand eller på dator – en text om vad som finns i just deras hjärta.
De kan med fördel klippa ut ett hjärta, montera på texten och illustrera.
(Dokumentet utan linjer kan med fördel skrivas ut på färgat papper och därefter klipper eleverna ut sin text och monterar på det färgade pappret)
Med linjer: hjarta2
Utan linjer: hjarta22
Skrivuppgiften ”dagen när det regnade hjärtan”
Vad händer när eleverna kommer till klassrummet och ser små små hjärtan på golvet?
Vad har hänt?
Låt eleverna upptäcka och spekulera tillsammans. Spela med! Vad har hänt?? Vad tror eleverna har hänt?
Berätta att du hört talas om hjärteregn.. att det kan regna hjärtan…
Låt eleverna skriva i par eller enskilt om dagen när det regnade hjärtan…
Som stöd kan du ha följande frågeställningar för eleverna att utgå ifrån:
Var utspelar sig berättelsen?
Vem handlar den om?
När regnade det?
Hur kändes det? Hur såg dem ut? Färgglada? Hårda? Mjuka? Små?
VARFÖR regnade det hjärtan?
Vad hände när de föll mot paraplyet eller marken?
Låt eleverna klippa ut ett paraply och klistra fast intill sin text, även små hjärtan går att klistra fast.
Med linjer: regnlinjer
Utan linjer: regn2
Hjärtans lykta
Samla barnmatsburkar eller glasburkar. Låt eleverna skriva ord som de förknippar med kärlek, eller kanske en dikt?
Klipp sedan ut orden/texten och limma på burken. Lacka sedan burken (ej över texten) och rulla i strösocker.
Du kan med fördel spraya burkarna med lack för att sockret ska stanna på burken. För att undvika faror med eld så fungerar batteridrivna-/ledljus utmärkt! Hjärtat är klippt ur silkespapper. Dekorera med vackert snöre.
Kärleksbygge!
Eleverna får i uppgift att tillsammans fundera på hur de ska bygga den högsta konstruktionen av exempelvis marshmallows eller gelehjärtan. Begränsa till bestämt antal, exempelvis 15 gelehjärtan. Ta fram tandpetare.
Ta fram mallen ”mötas på mitten” och skriv ut i storlek av ett A3. Dela in eleverna i grupper om fyra.
Mall: mitten
1. Arbetet inleds med att varje elev enskilt tänker hur de ska bygga högsta konstruktionen. De skriver och/eller ritar sina tankar i rutan framför dem.
2. Varje elev får presentera sin idé och kamraterna lyssnar aktivt.
3. När samtliga elever fått presentera sin idé ska de tillsammans komma överens om en idé eller en kombination av de olika idéerna. I rutan, i mitten av pappret ritar och/eller skriver eleverna den konstruktion som de kommit överens om att testa. De kan med fördel motivera för dig hur och varför.
4. Låt eleverna bygga konstruktionen och utvärdera hur det gick.
Önskar er alla hjärtliga dagar!
/Kim