Påsk och vår

Påsk och vår

Äntligen ljus!
Nu kommer en efterlängtad vår med ljus och färg. Dock en intensiv period för oss i skolvärlden men förhoppningsvis så ger ljuset och utomhusvsitelsen ny energi! Här hittar du två favoriter i repris! Påskens knep och knåp, ett häfte med olika mindre uppgifter samt ett arbetsmaterial om solrosen.

Du hittar även några nyheter för påsken 2019 nedan!

 

ska%cc%88rmavbild-2019-03-23-kl-14-43-33

Favorit i repris:
Ett häfte med lite knep och knåp, korsord, ordpussel och matematikuppgifter.
Mina elever var väldigt förtjusta i läsbingo! Det är en frivillig utmaning och om någon behöver så står vi i personalen redo att hjälpa de få lästillfälle för att fylla i brickan när de kommer tillbaks till skolan – alla ska få möjlighet att lyckas!

ska%cc%88rmavbild-2019-03-23-kl-14-44-38

Läsbingo: lasbingo_pask
Diplom: diplom
Knep och knåp: knepknap

 

Nya material 2019
Här hittar du några enskilda arbetsuppgifter med kycklingen Ester och kaninen Bonny:
Hitta orden: blad1
Pixelkoder: blad2
Pixelmåla addition: blad3
Pixelmåla subtraktion: blad4
Facit: facit

bild4 bild3
bild2 bild1

 

 

Sugen på helheten? Lär känna kycklingen Ester och hennes vän Bonny!

ester_klar
I detta inlägg hittar du ett omfattande material på 45 sidor om Ester och Bonny: https://www.oppetklassrum.se/lektioner/ester-bonny/

 

 

 

 

ska%cc%88rmavbild-2019-03-23-kl-14-42-42

Vi kan träna på att…

– beskriva och ge exempel på enkla samband i naturen utifrån upplevelser och utforskande av närmiljön.
– i samtal om årstider berättar eleven om förändringar i naturen och ger exempel på livscykler hos några djur och växter.
– Utifrån tydliga instruktioner kan eleven utföra fältstudier och andra typer av enkla undersökningar som handlar om naturen
– göra enkla observationer av årstider, namnger växter, sorterar dem efter olika egenskaper.
– dokumentera undersökningar med hjälp av olika uttrycksformer och använda sig av dokumentation i diskussioner och samtal.
– faktatexter och hur deras innehåll kan organiseras.
– skriva texter som kombinerar ord och bild,
– språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken samt stavningsregler för vanligt förekommande ord i elevnära texter

 

Jag fascineras fortfarande av det som växer och lever i vår natur. Det finns så mycket att upptäcka men framförallt så mycket att fördjupa sig i. Solrosen, en blomma som de flest känner igen – men hur mycket kan vi egentligen om den?
Här hittar du material för att arbeta med solrosen. Det är viktigt att anpassa materialet till sin grupp och göra det upplägg som fungerar er bäst. För mig är det viktigt att materialet jag skapar blir en del av ett större sammanhang, ett material som har en stark förankring till läroplanen och verkligen stöttar elevernas kunskapsinhämtning. Att våga stanna i ett arbetsområde och lära ur olika kunskapsvinklar.

img_4154

 

text

Lägg ut solrosfrön i klassrummet före eleverna kommer till lektionen. Låt dem upptäcka fröerna.
Vem har varit här? Vad är det för fröer? Vad ska vi göra med dem? Hur många fröer?
Låt eleverna komma med förslag, på så sätt får du också reda på elevernas förkunskaper.

fro1

Gör målen för arbetsområdet tydliga och synliga. Använd häftet som det är eller välj ut delar. Jag har kompletterat med enklare faktatext och uppgift som med fördel kan bytas ut – kanske högläser du faktatexten i häftet för att ge kunskapen och låter sedan eleverna själv läsa den enklare texten som du kan ladda ner separat. Du avgör om eleverna ska skriva förhand (finns linjerat) eller skriva med hjälp av digitala verktyg och sedan klippa in texten.

haftebild2 bild1

Häfte: solrosenhaft
Enklare faktatext: faktaenkel
Enklare lucktext: faktaenkellucka

 

Sortera kort
Låt eleverna i par eller grupp diskutera solrosens livscykel.
I vilken ordning händer vad? Eleverna kopplar bild till siffra.
De kan med fördel skriva något om varje kort.
Kort att sortera: kort

img_4146

 

Solros med fakta
Låt eleverna skriva fakta med hjälp av digitala verktyg. Skriv ut och använd elevernas text i skapandet av en solros.
Stjälken skapas av piprensare och bladen av grönt filttyg. Placera solrosfrön på diskblomman.

img_4144 img_4158

 

Titt-ut bok
Ni som följer mig har säkert förstått min förtjusning i titt-ut böcker 🙂
Ett trevligt sätt för eleverna att presentera sina kunskaper.
Du hittar mallen här: tittut_solros

img_4156 img_4157

Förslag på ytterligare aktiviteter kopplat till solrosen:

  • Måla tavlor av solrosor inspirerade av Vincent van Gogh
  • Gissa hur mycket tre meter är, klipp snöre – jämför och diskutera
  • Fundera på frågor, exempelvis:
    Vad händer om fröet inte får vatten eller sol?
    Hur sprids solrosorna?
  • Baka fröknäcke av solrosfrön
  • Smaka solrosfrön

 

Välkommen att följa oss på Facebook och Instagram!
@oppetklassrum.se
fb-instagram

Author

Kim Sjöberg