Poppande läsare

Poppande läsare

Hur kan vi motivera våra elever att läsa i sommar?

Tiden för läsning i skolan räcker inte. Vi vet att våra elever behöver läsa mer än så. Sommarlovet är långt, en tid där klassrummen inte längre är den naturliga läsplatsen för många. Vi vet, att det är stor skillnad på elevernas läsning utanför skolan och under ett långt sommarlov hinner det bli större skillnader. Jag brukar dela med mig av läsbingo (dessa hittar du i tidigare inlägg) men i år vill jag dela med mig av en ny tanke.

 

 

Här kommer ett förslag som kombinerar en liten sommargåva och läsutmaning. Popcorn är goda - men också små vita, puffiga och lite märkliga figurer som väcker glädje (förutom när skalet fastnar i tänderna?). Kan vi få enkla popcorn att locka till läsning i sommar? Kan vi få eleverna att poppa sin läsning i sommar?

 

Här hittar du material att skicka med eleverna hem, du hittar även hur ni kan arbeta med det som eleverna läst när det kommer tillbaks till skolan. Jag brukar alltid stötta mina elever att klara utmaningen, de elever som inte haft möjlighet att läsa under sommaren får hjälp när de kommer tillbaks i augusti. Jag brukar ha utmaningen frivillig och med detta upplägg läser varje elev vad de har möjlighet till - alla bidrar med sin del till gemensakpen!

 

 

Materialet innehåller:
* Instruktioner för pedagog
* Förslag på sommargåva
* Läsutmaning
* Efterarbete av läsutmaning
* Bokmärke
* Instruktion och hälsning till elev
* Medalj

 

     

 

Sommargåvan består av popcorn (micropoppcorn eller färdigpoppade), en bok, instruktioner och en hälsning, ett bokmärke och tomma popcorn i papp som eleverna skriver sin läsning i. Böcker finns att hitta för en mindre peng, de jag hittade låg på ca 20 kr per bok men en PIXI-bok kan också fungera. Bokloppis är också en möjlighet för bra fynd!

 

Du hittar materialet i vår webbshop:
Popcornläsning

 

 

Du hittar oss även på sociala medier
@oppetklassrum.se

Author

Kim Sjöberg

3 Comments

  1. Nor again is there anyone who loves or pursues or desires to obtain pain of itself, because it is pain, but because occasionally circumstances occur in which toil and pain can procure.

    1. No one rejects, dislikes, or avoids pleasure itself, because it is pleasure, but because those who do not know how to pursue pleasure rationally encounter consequences that are extremely painful. Nor again is there anyone who loves.

  2. But I must explain to you how all this mistaken idea of denouncing pleasure and praising pain was born and I will give you a complete account of the system, and expound the actual teachings of the great explorer of the truth, the master-builder of human happiness.

Leave a Reply