Julsången & berättelsen

Julsången & berättelsen

Hejsan hoppsan fallerallera.. när julen kommer  ska varenda unge vara gla...

Julmusik eller julvisor är inget nytt, redan på 1400-talet sjöngs carols, folkliga visor. En typ av julsång med ursprung i England. Julmusik är en tradition i många länder och visst är det så att vi förknippar julen med låtar som följt med oss i flera år? Musik berör, den väcker känslor och minnen till liv. Ibland kan vi texten, ibland nynnar vi med – men vad handlar egentligen den där julsången om?

Här är en skrivuppgift där eleverna utifrån en julsång ska skriva en berättelse. Vad finns det för budskap i låten? I vilken miljö utspelar den sig? Vad handlar den om? Utifrån detta ska eleverna lägga till sin fantasi och skapa en julberättelse. Materialet är användbart i årskurs 1-6 där du som pedagog anpassar efter elevernas nivå. 

 

 

Syfte                       

Ingen högtid har så många sånger skrivna om sig som julen, eller? Alla minnen och känslor som väcks till liv när julsångerna varje år återkommer. Vissa sånger följer oss genom hela livet, en tradition av betydelse. Vad handlar julsångerna om? Här får eleverna möjlighet att lyssna, fördjupa sig i texterna och skapa eget med julsången som inspiration.

Lgr11

Årskurs 1-3

  • Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll.
  • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
  • Enkla former för textbearbetning, till exempel att i efterhand gå igenom egna och gemensamma texter och göra förtydliganden.

Årskurs 4-6

  • Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier samt för att urskilja texters budskap, både de uttalade och sådant som står mellan raderna.
  • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
  • Olika sätt att bearbeta egna och gemensamma texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.

Texttyp

Berättande text

Antal lektioner

7 delar

Årskurs

F-3, 4-6

Du kan ladda ner materialet här: https://www.oppetklassrum.se/produkt/julen/11

 

Ha ett fint avslut på terminen!

 

Besök oss gärna på Facebook eller Instagram 

Author

Kim Sjöberg

3 Comments

  1. Nor again is there anyone who loves or pursues or desires to obtain pain of itself, because it is pain, but because occasionally circumstances occur in which toil and pain can procure.

    1. No one rejects, dislikes, or avoids pleasure itself, because it is pleasure, but because those who do not know how to pursue pleasure rationally encounter consequences that are extremely painful. Nor again is there anyone who loves.

  2. But I must explain to you how all this mistaken idea of denouncing pleasure and praising pain was born and I will give you a complete account of the system, and expound the actual teachings of the great explorer of the truth, the master-builder of human happiness.

Leave a Reply