Julmusen Stig

Julmusen Stig

"Det är en mörk och kall natt den första december. Det är folktomt ute och vinden viner över gatorna. Den får med sig höstens sista löv i en fartfylld dans. Där, på andra gatan till höger, bakom en lyktstolpe far en mus förbi i all hastighet. Det är musen Stig. Iklädd mössa, brunrutig halsduk och vinterjacka så rusar han mellan lyktstolparna hela gatan ner – men vart är han på väg? Han kämpar febrilt mot vinden som nästan ser ut att kasta omkull honom. Stig är iväg på ett viktigt uppdrag – han måste nämligen rädda julen. Det som inte får ske har skett och dessutom så nära inpå jul – hur ska det gå?"


Välkommen till ett magiskt vinteräventyr tillsammans med julmusen Stig!
Stig är en underbart envis liten mus som tillsammans med sin familj vräks
från deras kryp-in som ska rivas. Hur ska det gå? Kommer det att bli någon jul?
Berättelsen är uppdelad i 22 delar där du som pedagog läser en del varje dag och därefter följer uppgifter kopplade till berättelsen. Till slut flyttar Stig och hans familj in till er och på så sätt blir det en interaktion mellan er och Stigs familj. Det som händer i berättelsen kommer att utspela sig i klassrummet!

Uppgifterna innefattar, pyssel, skrivande och klurande. Det finns även en "måla julen" där
eleverna varje dag kan färlägga en bild som tillhör berättelsen. Dessa kopieras bäst på ett A3.
Är just ni klassen som kommer att rädda musfamiljens jul?
Om det är ni, så gör er beredda på ett absolut magiskt och spännande
äventyr i mössens lilla värld. Materialet fungerar i årskurs F-3 men
om era elever på mellanstadiet uppskattar den klassiska Nissedörren så
kommer de att trivas med Stig och hans upptåg.

Se möjligheter och dröm stort! 
God jul & Gott nytt år!

Du kan köpa materialet här: https://www.oppetklassrum.se/produkt/julen/10

 

 

Smakrprov på upplägg

 

2 DECEMBER

Stig är kvar i huset där han sökt skydd mot regnet. Musen Elsa har hittat honom och bjuder på en varm kopp hallon-te. Stig känner hur den varma drycken går ner i hans strupe och värmer upp hela kroppen. Han har berättat för Elsa att han är ute för att leta nytt kryp in. Han och familjens kryp in kommer att rivas inom några dagar och då blir de bostadslösa. Han föräldrar är förtvivlade. Var ska de ta vägen och hur ska det bli med julen? Elsa tittar sorgset på honom. ”Kära lilla du, inte ska du springa ensam ute på nätterna. Vet dina föräldrar var du är nu? Nä, de sover så jag passade på att ge mig ut på jakt efter ett nytt kryp in. Känner du till något?” Elsa funderar en stund, ”nä kära du – det är åtminstone fullt på gatan här”. Stig tittar ner i golvet, han känner hur tårarna samlas under hans ögonlock. Han tackar Elsa för det goda hallonteet och knöt sin halsduk hårt runt halsen före han gav sig ut i den mörka och kyliga natten igen.

Stig är tillbaks i den kyliga natten igen. Hur ska det gå? Hans trötta och frusna små tassar får honom att förstå att han måste bege sig hemåt igen. Men i hans hjärta känner han sig sorgsen. Han vill hitta ett nytt kryp in där han och familjen kan vara trygga. Där de kan bo och få fira en magisk jul tillsammans. Kommer han att kunna lösa det? Han sprang gatan ner, regnet slog hårt mot hans små kinder och han skakade av kylan. Han passerade hus efter hus, i så gott som alla fönster hade människorna börjat julpynta. Fina stjärnor prydde fönster och vacker belysning i träden lös upp i höstrusket. Förbi alla lyktstolpar och in i gränden där det förfallna huset ligger. Huset som varit hans föräldrars hus i många, många år. Nu är det fallfärdigt, det säger i all fall människorna. Stig kliver in genom hålet som leder honom in i deras kryp in. Han hänger upp sina blöta kläder och hoppar i sin pyjamas. Nu är han trött och frusen, han sluter sina små ögon och somnar.

 

Förberedelse
Förbered för julpyssel. Eleverna ska göra någon dekoration. Vill ni göra kransen behövs mall kopierad på grönt papper, rött papper, sax och lim. Önskar ni göra lykta i trolldeg behövs trolldeg, färg och batteridrivna ljus/värmeljus.

Uppgift
Stig berättar att han ser hur människorna börjat julpynta. Gör en egen vinter- eller juldekoration som ni kan pryda klassrummet med. I materialets bilaga finner du mall och exempel på en julkrans. Det går även att göra fina ljushållare av trolldeg, låt eleverna ha dessa med batteridrivna ljus på morgonen när ni läser om julmusen.

Besök gärna vår Facebook och Instagram

Author

Kim Sjöberg

3 Comments

  1. Nor again is there anyone who loves or pursues or desires to obtain pain of itself, because it is pain, but because occasionally circumstances occur in which toil and pain can procure.

    1. No one rejects, dislikes, or avoids pleasure itself, because it is pleasure, but because those who do not know how to pursue pleasure rationally encounter consequences that are extremely painful. Nor again is there anyone who loves.

  2. But I must explain to you how all this mistaken idea of denouncing pleasure and praising pain was born and I will give you a complete account of the system, and expound the actual teachings of the great explorer of the truth, the master-builder of human happiness.

Leave a Reply